Zamouri komt op voor duaal leren - “Schoolmoe is niet hetzelfde als leermoe”
Khadija
Zamouri vestigt de aandacht op duaal leren. Deze vorm van onderwijs op de
werkvloer blijft onderbenut. Ondanks de inspanningen van de sector en het
onderwijs. Het gemiddeld aantal leerlingen in duaal leren in OESO-landen ligt
op 11%. In België is dit 3%.
“Schoolmoeheid,
demotivatie, risico op zittenblijven, vele jongeren kampen met deze
problematieken. Daarom is het juist van belang dat ze gedreven worden door
positieve motivatie om voor richtingen in het technisch-, beroeps-, of
deeltijds onderwijs te kiezen. Hierbij is het alternerend leren een volwaardige
leerweg, die het welbevinden en de emancipatie van onze Brusselse jongeren
garandeert” aldus Khadija Zamouri in haar tussenkomst in het
de Raad van de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
Bevoegd
collegelid voor onderwijs Sven Gatz bevestigde dat duaal leren
in de lift zit.
Er
zijn hiervoor minstens 24 studierichtingen verspreid over Brussel. Duaal Leren
en het Leren en Werken kan de kloof tussen de arbeidsmarkt en het regulier
voltijds onderwijs verkleinen.
Volgens
Khadija Zamouri is het model nog onvoldoende bekend bij ouders en is er zelfs
misschien koudwatervrees bij de scholen. We zullen daar de komende jaren hard
moeten op werken. Het is een te belangrijk element om te beletten dat jongeren
in Brussel school verlaten zonder diploma. “Ze zijn misschien schoolmoe, maar
daarom niet leermoe”. Enkele maanden geleden voelde Zamouri ook Brussels
minister voor tewerkstelling Bernard Clerfayt al aan de tand en drong ze aan op
samenwerking tussen het Gewest en de gemeenschappen op dit vlak.